New York dag 2 en 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Dorien en Mark Foppen - WaarBenJij.nu New York dag 2 en 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Dorien en Mark Foppen - WaarBenJij.nu

New York dag 2 en 3

Door: Dorien en Mark

Blijf op de hoogte en volg Dorien en Mark

30 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Dag 2 New York, Kofferdag

Maandag moesten wij onze auto weer inleveren.. Moeilijk momentje voor Mark, hij was al best gehecht geraakt aan deze auto en eerlijk gezegd, het was ook een erg fijne auto om in te rijden. Tevens zouden we inchecken in ons hotel waar we de laatste dagen van onze huwelijksreis zouden/zullen verblijven.

De auto moest om 11 uur ingeleverd zijn bij het vliegveld Newark. In Orlando hadden wij al gezien hoe het hier gaat met auto’s inleveren (een van de vorige blogs dat we even langs de garage moesten), dat wordt aan de lopende band gedaan en het is niet de bedoeling om daar je auto uit te gaan mesten dus hadden wij voor vandaag gelukkig alles al ingepakt en de auto helemaal leeggemaakt buiten onze koffers om natuurlijk. Nog even lekker gedouched en ontbeten in het hotel en toen was het tijd om de auto in te leveren. En ja, we hadden gelijk, het afhandelen hier ging hetzelfde als het afhandelen in Orlando. Nou nog eventjes een foto gemaakt door Mark en op naar New York Upper West side.

We kunnen je van alles hierover vertellen maar als ik zeg dat er in de trein en Metro stations weinig tot geen liften of roltrappen zijn en wij met 2 koffers van rond de 23 kilo moesten sjouwen (jongens voor er commentaar komt, we waren een maand weg he! ) weten jullie denk ik al wel dat het geen pretje was.

Eenmaal bij het hotel aangekomen, kwamen we erachter dat ook daar geen lift was en dat we met de trap omhoog moesten. Ruim 2 uur later nadat we vertrokken waren van de ene locatie waren we bij de andere.

Snel even op de kamer gezeten, even installeren en hup New York weer in! Dit keer zijn we naar Central Park gegaan. Eerst hebben we fietsen opgehaald die we ook weer (jaja komt ie weer) met de New York Pass gratis mee konden krijgen. Op Naar Central Park. Toen we daar bijna waren kwam er ineens een gedender langs. Politie auto, tig auto’s erachter, allemaal zwart, met hoge snelheid. Zo ziet het eruit als Obama langs komt rijden. Goed ook weer wat beleefd. En weer veder.

Lekker in Central Park rondgefietst en onderweg nog rustig gezeten en stukjes gelopen. Ook Natuurlijk nog even een foto gemaakt van The Mall met ons erop. The Mall is het stuk van Central Park waar heel veel films opgenomen worden. Dit is een recht stuk pad aan het begin van het park. ( Moeke, ook is hier een gedeelte opgenomen van Definitely Maybe met Ryan Reynolds! Je weet wel, waar hij vader is van dat meisje en verteld over vroeger hoe hij haar moeder heeft leren kennen). Maar wat een drukte nog in dat park maar zo mooi ook!

Na een uurtje fietsen hebben we ze weer ingeleverd en zijn we opzoek gegaan naar een eettentje. Onder tussen kwamen we weer langs het Sheraton Hotel en was er nog meer secret service. Wij daar een poosje gewacht want ja dat zien we natuurlijk niet vaak En het wachten werd beloond. Het was dan wel geen Obama maar wel Hillary Clinton die we zagen! Ook leuk! In plaats van dat ze in de colonne met autos ging zitten is ze lopend richting Times Square gegaan. Wij zijn maar even meegelopen ;) Eenmaal bij Timesquare aangekomen zijn we blijven hangen.
Oh! Wat ik nog niet heb verteld. Zondag kwamen we bij Times Square en daar zit me toch een M&M’ s Store.. Ja die chocolade dingen. 3 verdiepingen hoog! En een Muur met alleen maar M&M’s, de grootste M&M’s muur van de wereld.. en hij was groot…

Nadat we gegeten hadden zijn we ’s avonds naar het Empire State building gegaan. Hierop kun je op de 86ste etage op een observation dek staan. En wij konden daar weer gewoon naar binnen. Die New York pass he.. geweldig ding. Na heel veel poortjes, checks en liften waren we dan eindelijk op de 80ste verdieping ( Ik hoor je denken, het was toch op de 86ste? Dat klopt! Alleen is het zo dat in het hoogseizoen er een ENORME rij kan ontstaan door alle toeristen waardoor ze hiermee die drukte kunnen opvangen. En er zit daar natuurlijk bij de uitgang op de 80ste verdieping een GiftShop duhu. Goed wij nog 6 etages hoger en de deur ging open en …..WAUW wat een adembenemend uitzicht… Hier wordt je gewoon stil van wat prachtig en stil! Hier natuurlijk heel veel foto’s gemaakt want zo’n uitzicht zie je niet vaak. Prachtig gewoon..

Hier hebben we een aardig poosje gestaan en alle kanten bekeken. Wat mooi en rustgevend. Want ja New York is wel een hele drukke stad natuurlijk! Hierna zijn we lekker naar het hotel gegaan want het was een super lange dag met veel indrukken en toch ook spanning want we moesten die auto op tijd terug zien te krijgen.

Dag 3

Vanmorgen was het tijd om de helikoptervlucht te doen. Wij de wekker gezet om 8 uur zodat we nog even konden douchen en ontbijten en daar naartoe konden. Wij zouden om 11 uur vliegen en moesten er minimaal een half uur van te voren zijn. Aangezien het ook nog ruim een half uur met de metro reizen was hadden we de tijd wel nodig. Wij daar naartoe lopen vanaf de metro. Toen kwam er al een naar gevoel bij ons naar boven want we zagen geen 1 helikopter staan. Toen we dichterbij kwamen zagen we wel heel veel politie en een mannetje in pak van de Secret Service. (je weet wel, van die mannetjes die in hun pols praten)

Hij vroeg aan ons wat we kwamen doen, Uiterst vriendelijk! Dat wel hoor!. Wij uitgelegd dat we een reservering hadden om 11 uur. Meneer Secret gaf aan dat de vluchten vanmorgen niet door gingen en hij vond het belachelijk dat we niet op de hoogte waren gesteld. Na 2 uur moesten we weer komen en zei hij, geef aan dat je heel boos bent en dat je alles aan de kant gezet hebt hiervoor en dat jullie niet op de hoogte gesteld zijn. Wij bedankt voor de tip. (Het was weer een gevalletje Obama in de stad bleek later),

Nou geen vliegen dus.. wat dan wel. Een boottocht! Wij op naar de Staten Island Ferry. Deze is gratis, ook als je geen New York Pass hebt ;) Hele gave tocht, vaar je zo langs het vrijheidsbeeld en Ellis Island en zie je de skyline van Manhattan. Op dat moment hebben we ook maar besloten om gelijk de tour naar het vrijheidsbeeld te doen.
Eenmaal terug op de kade zijn we gelijk doorgelopen naar de ticketbooth om onze gratis door de New York Pass gefinancierde tickets op te halen. En toen door naar de controle. Hier moet je je paspoort weer bij je hebben en alles uit je broekzakken halen en door zo’n detectiepoortje lopen. Je zou haast denken dat Obama op dat eiland verbleef.

Op naar Liberty Island. Daar aangekomen eventjes wat gedronken en op naar de stand waar je een audio ding kon krijgen. Hiermee werd de geschiedenis van Liberty Island en het vrijheidsbeeld verteld. Wat is ze groot en groen! Wisten jullie dat het vrijheidsbeeld eigenlijk een bronzen kleur heeft maar door de blootstelling van het weer en het water dit verkleurd is naar groen? Nee? Nu wel :D

Hier hebben we lekker een poosje doorgebracht en alles op ons laten inwerken. Toen we daar stonden kwamen er ineens 3 mega helikopters voorbij en van alle kanten verder stegen ook helikopters op. Jullie raden het al.. Een Obama momentje. Eenmaal in het hotel lazen we dat het inderdaad Obama is geweest. We hebben ze wel op de foto gekregen!!

En weer verder! Op naar Ellis Island. Hier is een museum. Dit eiland werd vroeger gebruikt voor de aankomst van immigranten. Heel interessant maar te veel informatie. Hier zijn we dan ook snel weer met de boot weg gegaan. Velen met ons.

Eenmaal aan wal zijn we maar weer naar de helikopters gegaan. Hier uitgelegd dat we er al in de morgen waren maar dat het was afgelast. Nou en zoals jullie wel weten, wij zijn niet van die mensen die boos gaan doen zoals Meneer Secret ons als tip mee gaf. We hadden al snel in de gaten dat zij er niet echt mee zaten en anders onze vlucht helemaal gecanceld zou worden. We hadden niet in de gaten dat we al zo snel werden geholpen en dat onze vlucht ook gelijk zou plaatsvinden! Geen tijd om zenuwachtig te worden.

Allemaal veiligheidsinstructies voordat je überhaupt iets mag doen. Lifejacket om en op naar de security. Paspoort en al moesten worden laten zien en je moest de orders opvolgen anders had je pech en was het afgelopen voor je. We hadden een superleuk mannetje die ons hielp en heeft ervoor gezorgd dat Mark en ik allebei aan het raam konden zitten. Tijd om op te stijgen en wat gaaf!!!! Niet normaal! Dank je wel Broertje voor je tip! Zo ongelofelijk mooi. Dat vergeet je echt nooit meer. Wat een uitzicht. Kippenvel.

Eenmaal weer aan land was het even tijd om te zitten en tot rust te komen want we waren we zijn echt Ter land ter zee en in de lucht geweest in een paar uur tijd. Dus sorry Mir! We waren even niet bereikbaar! Haha.

Hierna zijn we gaan eten en konden we de tickets ophalen van de Hop-on-hop-off bus tour. Vanavond (en elke avond) is er een Night tour. Heel Downtown en Brooklyn doorgeweest waarbij je een tourguide hebt die je dan alles verteld. Nou een leuke guide hadden we haha. Hij wist heel veel en maakte ook leuke geintjes tussendoor. Wat een stad is New York, wat groot, wat mooi, heerlijk.. We snappen waarom mensen zeggen dat ze verliefd zijn op New York want dat zijn wij ook zeker geworden…

Nou dat waren de 3 dagen voor nu, nog 2 te gaan en de 3de dag vliegen we alweer.. gaat veel te snel!!

Ook hier volgen de foto’s nog!!

Liefs, ons

• 30 September 2015 - 12:44

Inge:

Gaaf zeg, zeker de helikopter vlucht. Wat een ervaring!
    Geniet nog lekker van jullie laatste daagjes in New York.
    X Inge

• 30 September 2015 - 22:58

Hankie Tsang A Sjoe:

Hallo Dorien en Mark, wat een geweldige reis! Af en toe zoek ik op waar jullie precies
    zijn en om nog meer te lezen. Als ik jullie was dan zou ik emigreren. Komen Albert en
    ik op vakantie naar Amerika! Ha,ha, dat zou handig zijn met zulke goede gidsen.
    Dorien, wat kan je prachtig schrijven. Een plezier om te lezen. Wat gaat het snel he?
    Geniet nog van de laatste vakantiedagen.
    Lieve groetjes van Albert en Hankie.

• 02 Oktober 2015 - 22:09

Mirjam: